Superieure zevenbak Mercedes-Benz S 430

Superieure zevenbak Mercedes-Benz S 430

Limo-segment en zakenlimousine

In de beleving van menigeen wordt in het limo-segment nog steeds de dienst uitgemaakt door Mercedes-Benz. Na honderden testkilometers mogen we concluderen dat deze zakenlimousine inderdaad van het hoogste niveau is. We hadden niet anders verwacht.

De W220: sedert 1998

De S-Klasse doet in z’n huidige vorm al sinds 1998 mee en is nog steeds de verkooptopper in z’n segment. In de loop van de tijd zijn de koplampen en voorbumper licht gewijzigd en evolueerde de techniek. Zo heeft deze limousine een zeventrapsautomaat, de 7G-Tronic. Indrukwekkend, hoe onopvallend deze bak schakelt. Zesmaal wisselt hij zijdezacht van verzet, tot de zevende versnelling is bereikt. Wanneer je het gaspedaal rustig beroert, zie je alleen de naald van de toerenteller iets terugvallen, verder merk je er niets van. De stapjes tussen de versnellingen zijn klein, waardoor de toerenval na het schakelen telkens weer minimaal is. Dit – in combinatie met het nagenoeg schokvrije overschakelen – geeft je het gevoel van doen te hebben met een CVT.

Wie last krijgt van een aanval van sportiviteit, zal merken dat de bak heel snel reageert en zonodig in één keer meerdere versnellingen terugschakelt.

Wanneer de wettelijke maximumsnelheid van 120 km/h bereikt is, draait de motor ongeveer 1.800 toeren per minuut, bijna de helft van wat een gemiddelde middenklasser doet. Wie last krijgt van een aanval van sportiviteit, zal merken dat de bak heel snel reageert en zonodig in één keer meerdere versnellingen terugschakelt. Het enige waar de bak in ‘teleurstelt’ is de manuele functie. Die functioneert prima, maar zeven verzetten zijn gewoon te veel om je er zelf mee te bemoeien. Op een uitdagende slingerweg ben je met deze automaat gewoon het beste af door de bak zelfstandig z’n werk te laten doen.

De 4,3-liter V8 is gewoon dezelfde gebleven; 279 pk en 400 Nm, nette waarden. Op de ‘loopcultuur’ van de motor valt weinig af te dingen, hij draait vredig z’n rondjes, alleen reageert hij iets te gezapig op bewegingen van het gaspedaal, al kun je het ook positief benaderen door te zeggen dat hij goedmoedig is.

Comfort W220

De Mercedes beschikt standaard over adaptieve luchtvering en een actief onderstel. Je kunt niet spreken van een sportstand, het is meer een keuze tussen comfort en nog meer comfort. De besturing mist echter wat directheid en gevoel. De S is erg op comfort gericht, niet alleen het onderstel maakt dat duidelijk, de dynamische multicontourstoelen onderstrepen dat. Deze stoelen houden je in bochten op je plek en zorgen desgewenst ook nog voor een prettige rugmassage. De enige makke is dat je vrij hoog op deze stoelen zit. In combinatie met het plafondverlagende schuifdak schuur je als langere bestuurder vrij snel met je kruin langs de hemelbekleding.

Sporen van vermoeidheid zijn deze auto na ruim 40.000 kilometer absoluut vreemd.

De Mercedes maakt een degelijke indruk als we naar kwaliteit kijken. De anderhalf jaar oude auto in deze test ziet eruit als nieuw. Alles voelt nog steeds goed aan en nergens valt er een rammeltje of kraakje te bekennen. Sporen van vermoeidheid zijn deze auto na ruim 40.000 kilometer absoluut vreemd. Het infotainmentsysteem in de Mercedes is van alle markten thuis, de bediening is met een batterij knopjes is echter nogal achterhaald. Het toont indrukwekkend en in eerste instantie ondoorgrondelijk, maar het kost geen enkele moeite om precies dat in te stellen wat je wilt.

Deze limousine heeft bewezen dat hij van hoog niveau is. Weinig auto’s kunnen tippen aan de status van de S-Klasse, al naderen sommige concurrenten toch wel. Zeker wanneer je je door je chauffeur láát rijden, ben je bijzonder goed af in de Mercedes.

Lees verder over het signalement en specificaties in de Test Autoweek: Superieure Zevenbak Mercedes-Benz S 430.

 


Vergeten Concept: Mercedes S500 Shooting Break

Vergeten Concept: Mercedes S500 Shooting Break

De Shooting Brake/Break

Op basis van een Mercedes S500 Coupé (C140) bouwde Zagato in 1994 deze S500 Masters Golfing Break, ook wel S500 Shooting Break genoemd. Heel veel informatie is er niet te vinden, maar we zetten even wat op een rijtje.

Deze auto zou gebouwd zijn in opdracht van een Duitser en bij dat ene exemplaar is het ook gebleven.

Lees verder in het artikel Vergeten Concept: Mercedes S500 Shooting Break.

 


Mercedes-Benz 250 SE W111

Mercedes-Benz 250 SE W111

De W111 Coupé

Met een productie-run die iets meer dan twee jaar duurde, beschouwen deskundigen de 250 SE als de beste van de iconische zescilinder Mercedes Benz W111 Coupé’s uit de jaren ’60. De auto was beter dan de voorganger 220 SE. Dat kwam onder meer door zeven motorlagers en een betere inspuitpomp met zes zuigers waardoor een grotere duurzaamheid werd bereikt.

De 250 SE kwam ook met een elegantere interieurafwerking dan de latere 280 SE met vele verchroomde hulpstukken die werden vervangen door satijnzilveren afgewerkte onderdelen om te voldoen aan strengere DOT-regels. Het luxe houtfineer instrumentarium eindigde met de 250 SE en werden vervangen door leer in de latere auto’s.

Verchromen werd gedaan door Christensen Plating, beroemd om de verschillende Pebble Beach-winnaars in de afgelopen 40 jaar.

Restauratiekosten?

Een volledige restauratie van deze kwaliteit zou heden ten dage meer dan $ 250.000 kosten.

 


50 jaar in de familie: Mercedes-Benz 230SL

50 jaar in de familie: Mercedes-Benz 230SL

Familiebezit voor 50 jaar

Deze lichtgekleurde Pagode, een grijswitte W113 uit 1965, blijkt inmiddels 50 jaar in bezit te zijn van dezelfde familie. Da’s een prestatie op zich en opmerkelijk. Daarom besteden we nogmaals aandacht aan een SL. En wegens de foto’s natuurlijk want de website van Petrolicious beheerst dat spel als geen ander, hulde!

De bijnaam was altijd “De kleine Mercedes” en de 230SL uit 1965 kwam destijds voor $ 3.400 in de familie.

Q & A

So what’s your favorite part of the family legacy with this car?

EC: The stewardship. The feeling of responsibility I had in bringing this car back to the road and successfully having accomplished it. I feel an incredible sense of pride that I was actually able to get it running and keep it running. Now we can enjoy it, take it to Cars & Coffee shows, and share the story with other people.

When you hang on to something and take care of it for so long, it ends up becoming part of your family. So that’s my favorite thing about it: it’s simple existence. Just the fact that it exists.

Lees verder op This Mercedes-Benz 230SL Has Been Family-Owned For 50 Years. De foto’s zijn geschoten door Jeff Stockwell, de redactie werd gedaan door Andrew Golseth. Met dank aan PETROLICIOUS.

 


Video geschiedenis Mercedes

Video geschiedenis Mercedes

De geschiedenis van Mercedes-Benz

In een video van het Engelse Telegraph wordt teruggeblikt op Mercedes-Benz. Een bedrijf dat zich definitief vestigde toen in 1901 de eerste Mercedes in de verkoop ging.

In de jaren ’30 van de 20e eeuw domineerden de “Silver Arrows” van Mercedes de racerij en nu doen ze dat andermaal met coureurs Lewis Hamilton and Nico Rosberg in de Formule 1.

Via een tijdsverloop wordt dieper gekeken in de geschiedenis van Mercedes-Benz. Hoe de ultieme luxe auto werd gecreëerd in de jaren ’60, hoe het merk de eerste was om ABS te lanceren op een S-Klasse en de eerste bleek met Electronic Stability Control.

Kijk op The history of Mercedes-Benz.

 


De internationale marktplaats

De internationale marktplaats

Over een Mercedes-Benz 280SL uit 1970

Zo af en toe belichten we de SL-typen van Mercedes-Benz. En omdat de W113 op de nationale en internationale markt in de lift zit, is het mooi om te zien wat er zoal wordt aangeboden.

Uit het archief: introductiefilm Mercedes-Benz 230 SL in 1963

Mobiele Veiligheid

De SL W113 blijkt de eerste sportauto te zijn waarbij het begrip veiligheid echt serieus werd genomen. Zoals het Daimler-Benz betaamt werd er voorafgaand grondig studie gemaakt wat veiligheid betekent als het gaat om kooi, onderstel en carrosserie. Destijds was de Hongaarse ingenieur Bela Barényi daarvoor verantwoordelijk bij Daimler Benz.

Lees verder op 1970 Mercedes-Benz 280SL. De foto’s werden ditmaal gemaakt door Cooper Naitove. En voor de presentatie danken we de mensen achter PETROLICIOUS.