Limo-segment en zakenlimousine

In de beleving van menigeen wordt in het limo-segment nog steeds de dienst uitgemaakt door Mercedes-Benz. Na honderden testkilometers mogen we concluderen dat deze zakenlimousine inderdaad van het hoogste niveau is. We hadden niet anders verwacht.

De W220: sedert 1998

De S-Klasse doet in z’n huidige vorm al sinds 1998 mee en is nog steeds de verkooptopper in z’n segment. In de loop van de tijd zijn de koplampen en voorbumper licht gewijzigd en evolueerde de techniek. Zo heeft deze limousine een zeventrapsautomaat, de 7G-Tronic. Indrukwekkend, hoe onopvallend deze bak schakelt. Zesmaal wisselt hij zijdezacht van verzet, tot de zevende versnelling is bereikt. Wanneer je het gaspedaal rustig beroert, zie je alleen de naald van de toerenteller iets terugvallen, verder merk je er niets van. De stapjes tussen de versnellingen zijn klein, waardoor de toerenval na het schakelen telkens weer minimaal is. Dit – in combinatie met het nagenoeg schokvrije overschakelen – geeft je het gevoel van doen te hebben met een CVT.

Wie last krijgt van een aanval van sportiviteit, zal merken dat de bak heel snel reageert en zonodig in één keer meerdere versnellingen terugschakelt.

Wanneer de wettelijke maximumsnelheid van 120 km/h bereikt is, draait de motor ongeveer 1.800 toeren per minuut, bijna de helft van wat een gemiddelde middenklasser doet. Wie last krijgt van een aanval van sportiviteit, zal merken dat de bak heel snel reageert en zonodig in één keer meerdere versnellingen terugschakelt. Het enige waar de bak in ‘teleurstelt’ is de manuele functie. Die functioneert prima, maar zeven verzetten zijn gewoon te veel om je er zelf mee te bemoeien. Op een uitdagende slingerweg ben je met deze automaat gewoon het beste af door de bak zelfstandig z’n werk te laten doen.

De 4,3-liter V8 is gewoon dezelfde gebleven; 279 pk en 400 Nm, nette waarden. Op de ‘loopcultuur’ van de motor valt weinig af te dingen, hij draait vredig z’n rondjes, alleen reageert hij iets te gezapig op bewegingen van het gaspedaal, al kun je het ook positief benaderen door te zeggen dat hij goedmoedig is.

Comfort W220

De Mercedes beschikt standaard over adaptieve luchtvering en een actief onderstel. Je kunt niet spreken van een sportstand, het is meer een keuze tussen comfort en nog meer comfort. De besturing mist echter wat directheid en gevoel. De S is erg op comfort gericht, niet alleen het onderstel maakt dat duidelijk, de dynamische multicontourstoelen onderstrepen dat. Deze stoelen houden je in bochten op je plek en zorgen desgewenst ook nog voor een prettige rugmassage. De enige makke is dat je vrij hoog op deze stoelen zit. In combinatie met het plafondverlagende schuifdak schuur je als langere bestuurder vrij snel met je kruin langs de hemelbekleding.

Sporen van vermoeidheid zijn deze auto na ruim 40.000 kilometer absoluut vreemd.

De Mercedes maakt een degelijke indruk als we naar kwaliteit kijken. De anderhalf jaar oude auto in deze test ziet eruit als nieuw. Alles voelt nog steeds goed aan en nergens valt er een rammeltje of kraakje te bekennen. Sporen van vermoeidheid zijn deze auto na ruim 40.000 kilometer absoluut vreemd. Het infotainmentsysteem in de Mercedes is van alle markten thuis, de bediening is met een batterij knopjes is echter nogal achterhaald. Het toont indrukwekkend en in eerste instantie ondoorgrondelijk, maar het kost geen enkele moeite om precies dat in te stellen wat je wilt.

Deze limousine heeft bewezen dat hij van hoog niveau is. Weinig auto’s kunnen tippen aan de status van de S-Klasse, al naderen sommige concurrenten toch wel. Zeker wanneer je je door je chauffeur láát rijden, ben je bijzonder goed af in de Mercedes.

Lees verder over het signalement en specificaties in de Test Autoweek: Superieure Zevenbak Mercedes-Benz S 430.