50 jaar: 300 SEL 6.3

50 jaar: 300 SEL 6.3

De S-klasse W109 wordt in 1968 verkrijgbaar met een V8-motor en wel met de krachtbron uit de 600 limousine. De 300 SEL 6.3 was in 1968 ongekend snel en met de standaard luchtvering uiterst comfortabel. AMG bouwde later een raceversie en vestigde daarmee haar bekendheid.
45 jaar: 450 SEL

45 jaar: 450 SEL

In 1973 wordt de 450 SEL tot Europees auto van het jaar verkozen.

De 450 was dan ook een auto uit de buitencategorie, concludeerde verschillende juryleden. De superlatieven waren niet van de lucht. “Het vlaggenschip van de Europese automobielindustrie”, zo luidde één van de uitspraken uit het juryrapport.

40 jaar: introductie ABS

40 jaar: introductie ABS

In 1978 wordt voor het eerst het door Bosch ontwikkelde elektronische remsysteem verkrijgbaar op het topmodel van de S-klasse, de 450 SEL 6.9. Vanaf 1985 wordt elke S-klasse standaard uitgevoerd met ABS.

 

35 jaar: Katalysator

35 jaar: Katalysator

In 1983 biedt Mercedes-Benz een katalysator aan voor enige modellen van de S-klasse W126 serie. Vanaf 1985 geldt dat voor alle modellen met een benzinemotor.

30 jaar: 560 SE

30 jaar: 560 SE

Van het topmodel van de W126, de 560 SEL, wordt in 1988 ook een 14 cm. korte versie verkrijgbaar, de 560 SE. Hiervan worden er slechts 4.589 geproduceerd tegenover 71.700 stuks van de lange versie.

15 jaar: S 55 AMG power upgrade

15 jaar: S 55 AMG power upgrade

Het vermogen van de S 55 AMG is in 2003 door gebruik van twee Kompressoren opgeschroefd naar 500 Pk. De limousine van zo’n 1.900 kilo accelereert daarmee binnen de 5 seconden naar 100 km/h. Deze AMG versie is ook verkrijgbaar als lange (L) versie.