Zo af en toe belichten we de SL-typen van Mercedes-Benz. En omdat de W113 op de nationale en internationale markt in de lift zit, is het mooi om te zien wat er zoal wordt aangeboden.
De SL W113 blijkt de eerste sportauto te zijn waarbij het begrip veiligheid echt serieus werd genomen. Zoals het Daimler-Benz betaamt werd er voorafgaand grondig studie gemaakt wat veiligheid betekent als het gaat om kooi, onderstel en carrosserie. Destijds was de Hongaarse ingenieur Bela Barényi daarvoor verantwoordelijk bij Daimler Benz.
Lees verder op 1970 Mercedes-Benz 280SL. De foto’s werden ditmaal gemaakt door Cooper Naitove. En voor de presentatie danken we de mensen achter PETROLICIOUS.
Geanimeerd en informatief politiek café in Nieuwspoort
De oude Haagse stadsbus voor perscentrum Nieuwspoort maakte het op 17 januari direct duidelijk: de FEHAC had daar haar ‘politiek café’. In een volle zaal met leden-voertuigsclubs, alle andere belangenbehartigers en met vooral vertegenwoordigers van politieke partijen werden de knelpunten in regelgeving van het mobiel erfgoed op de weg besproken.
Nog veel te verbeteren aan de overgangsregeling oldtimers Motorrijtuigenbelasting (MRB)
Nederland belangrijk oldtimerland
Nederland is een belangrijk oldtimerland: er zijn hier veel mooie historische voertuigen en we lopen voorop in Europa met de erkenning van mobiel erfgoed in de Erfgoedwet. Patrick Rollet, president van FIVA – zeg maar de wereldwijde federatie van alle nationale FEHAC’s – benadrukte dat overal in Europa een oldtimer gedefinieerd wordt als een minstens 30 jaar oud voertuig dat goed onderhouden en bewaard wordt en niet dagelijks in gebruik is.
Afkomstig van Mercedes-Benz Classic Club Management
Dear Mercedes-Benz club members,
We hope that all of you had a good start in a happy and healthy New Year and we are looking forward to a splendid classic cars season 2017.
For being able to plan ahead your personal event dates please find attached our Mercedes-Benz & Friends Club-Events 2017 overview. You will receive detailed information regarding the individual events and participation options in due time.
In the event of additional inquiries the team of Mercedes-Benz Classic Club Management is keen on providing further assistance.
Vreemd genoeg had deze 300 Sc een hogere aanschafprijs dan de toenmalige 300 SL Gullwing. Deze auto was gericht op de elite van de wereld en werd met de hand gebouwd. Destijds werden er in totaal slechts 760 van verkocht.
Er zat zelfs een zelflegende asbak in!
Het interieur is voorzien van walnoten houtwerk en dik crèmekleurig leder. Destijds zat er al een Becker Mexico radio in met twee speakers.
Lees verder over de 1957 Mercedes-Benz 300 Sc Coupé in het artikel van Petrolicious. Met dank overigens aan RM Sotheby’s voor de fotografie.
Een luxueuze, comfortabele sedan met sportwagenprestaties, de Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 was de topversie van de W109 serie en kwam tot stand onder leiding van de technisch leider bij het Duitse merk, Erich Waxenberger.
Hij zag de Amerikaanse muscle cars met een dikke V8 aan de andere kant van oceaan en besloot de gigantische motor uit een Mercedes-Benz 600, een 6.332cc V8, in de W109 te lepelen.
Lees verder over de W109 300 SEL 6.3 in het artikel van The Cool Cars.
Deze grote coupé is gebaseerd op de S-klasse met de interne benaming W126, wellicht één van de meest robuuste S-Klasse modellen ooit gebouwd.
De bouwkwaliteit en de luxe van de auto was ongekend voor die tijd, het model verscheen in 1979 voor het eerst op de markt.
In 1980 vulde de luxueuze vierzits coupé, genaamd SEC, de modellenlijn aan. Onder de lange motorkap lag altijd een V8 benzinemotor variërend in grootte van 3.8 tot 5.6 liter.